اخبار و مقالات

​ایران به جمع صادرکنندگان گندم می‌پیوندد
تاریخ انتشار : 1395/5/20 ساعت 09:57:36




ایران به جمع صادرکنندگان گندم می‌پیوندد
۰۹:۳۹ (چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵)
اخبار مرتبط
» فروش اوراق بهادار برای تسویه مطالبات گندم‌کاران
» خرید گندم با ۲۵ درصد افزایش از مرز ۱۰میلیون تن گذشت
» با وجود رشد ۳۵ درصدی تولید گندم ۵۰ درصد پول آن هنوز پرداخت نشده است

معاون شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه میزان خرید گندم از میزان نیاز کشور پیشی گرفته است گفت: به دنبال صادرات این محصول به بازارهای منطقه هستیم.

حسن عباسی معروفان با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم به ده میلیون و ۲۸۳ هزار و ۶۰ تن رسیده و این عدد به ۱۱ میلیون تن نیز خواهد رسید اظهارداشت: میزان خرید گندم  از میزان مصرف کشور فراتر رفته است و به همین دلیل ما به دنبال صادرات این محصول به بازارهای منطقه خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه خرید گندم همچنان ادامه دارد و بخشی از تولید را نیز گندم کاران برای مصرف خود و کشت در سال زراعی جدید ذخیره می‌کنند افزود: مجموع تولید امسال  ۱۳ میلیون تن برآورد می‌شود که رقمی بسیار قابل توجه و ارزشمند است و باید از گندم کاران و کشاورزان قدردانی کنیم.
 
عباسی معروفان گفت: مجموع خرید تضمینی گندم در سال گذشته ۸ میلیون و هشتاد هزارتن بود و میزان خرید سال‌جاری تا به این لحظه  از کل عملکرد سال قبل ۳۰ درصد بیشتر است.
 
وی افزود: دولت برای سال جاری ۱۴ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم پیش بینی کرده که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان آن را قرار است شش بانک عامل تجهیز کنند که  دو بانک خصوصی هنوز موفق به انجام این کار نشده‌اند.
 
معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: حدود ۵ هزار میلیارد تومان هم بودجه دولتی است که متناسب با درآمدهای دولت تجهیز شده و بقیه هم از منابع شرکت بازرگانی است.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ به گندم‌کاران پرداخت شده است، ادامه داد: به دلیل مشکلات تامین نقدینگی؛ در برخی موارد تاخیر یک ماهه در پرداخت پول گندم‌کاران ایجاد شده است که تلاش می‌کنیم تا پایان دوره خرید همه مطالبات آنان را پرداخت کنیم و جای هیچگونه نگرانی نیست.
 
عباسی معروفان افزود: تولید گندم دوروم در ۱۰ استان با کیفیت خوبی و بالاتر از استاندارد جهانی انجام شده و برای صنعت ماکارانی بسیار مطلوب است. وی گفت: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تولید کالاهای اساسی و راهبردی افزایش یابد و تا سه سال آینده در تامین شکر هم خودکفا خواهیم شد. / مهر